Film reklamowy czy poradnikowy?

Wykorzystanie filmów do promocji produktów czy usług staje się coraz powszechniejszym działaniem, nawet w niewielkiej wielkości firmach. Słysząc słowo film wcale nie musimy od razu myśleć o reklamie telewizyjne, bo dzięki wykorzystaniu takich mediów jak Internet, można znacznie taniej i efektywniej dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

Przykładem są treści wirusowe (nazywają się tak, ponieważ samoistnie, szybko rozprzestrzeniają się po sieci). Jeśli treść filmu jest trafiona, zabawna lub przedstawia bardzo przydatną informację to ludzie sami rozsyłają ją po sieci, w ten sposób tworząc „wirusa”, który niewielkim kosztem trafia do licznych odbiorców.

Jedną z firm, która tworzy tego rodzaju filmy jest RenderFilm. I jak mówią jej pracownicy, jednym z głównych dylematów zleceniodawców jest odpowiedź na pytanie – jaki film stworzyć. Edukacyjny, poradnikowy czy czysto sprzedażowy (reklamowy)? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa.

Czym jest film reklamowy?

Film reklamowy jest materiałem video jasnym w swoim przekazie – ma sprzedawać prezentują korzyści płynące z produktu bądź usługi. Wprawdzie wydaje się, że to właśnie filmy reklamowe najkorzystniej wpływają na sprzedaż, ale „znieczulica” konsumentów na wszelkie przejawy otaczających nas reklam sprawia, że ten rodzaj przekazu staje się coraz to mniej skuteczny.

Czym jest film poradnikowy?

Film poradnikowy, nazywany również często edukacyjnym to treści video, które prezentują produkt czy usługę w nieco alternatywnym wydaniu. Pokazują jak go używać (i co można dzięki temu zyskać), ale nie nakłaniają bezpośrednio do sprzedaży. Przykładem może być wykorzystanie specjalnych okularów do tego, żeby uniknąć oślepienia kierowcy w nocy. Nie powinna to jednak być nachalna reklama, a rodzaj testu – np. ile takie okulary faktycznie dają.

Co jest lepsze?

Trudno jest sobie to uświadomić, że filmy edukacyjne (które nie wskazują często konkretnej ceny, miejsca gdzie można to kupić, zamówić) przynoszą większe korzyści firmom (również finansowe). Jednak coraz to więcej przedsiębiorstw dostrzega brak skuteczności filmów reklamowych i dlatego starają się tworzyć treści edukacyjne, które napędzają klientów, pozwalają pozycjonować się jako ekspert branży i zwiększać sprzedaż.

Przyszłość filmów reklamowych

Coraz częściej filmy reklamowe będą odchodziły do lamusa – dziś bardziej opłaca się robić filmy edukacyjne, testy różnego rodzaju produktów – tak by pokazać konsumentom jak coś działa, a przy tym zostawić im (pozorne) pole do podjęcia (pozornie) samodzielnej decyzji.